7 grunde til at træne udenfor

I fitness dk holder vi selvsagt meget af at træne indendørs med tv-skærmene lige foran os, airconditioning der holder os kølige og ikke mindst alt udstyret, der er lige inden for rækkevidde. Men - sommeren er over os og i den anledning flytter vi en del hold udendørs. Her får du 7 grunde til, hvorfor du skal rykke din træning udenfor.

22/06/2017

Så snart solen begynder at titte frem, opstår et behov i de fleste af os for at komme udenfor – og derfor tilbyder fitness dk  en hel række af OPEN AIR-hold, hvor vi flytter træningen udendørs, så vi kan nyde sommerstemningen imens du træner. Udover at det er dejligt at komme lidt ud i lyset efter mange måneders mørke, så har udendørstræningen faktisk også en række helbredsmæssige fordele for dig.

Her får du 7 bud på, hvorfor du skal supplere din træning i centret med udendørstræning:

 

1. Du sover bedre

Hører du til blandt havefolket, kan du sikkert nikke genkendende til følgende: Man sover rigtig godt efter at have knoklet løs udendørs med græsslåning, lugning eller flytning af havemøbler. Det samme gør sig gældende for træning i det fri. Udendørstræning, hvor du får vind i håret og røde kinder, styrker fornemmelsen af at være træt på ’den gode måde’ og du vil derfor opleve, at din søvn forbedres, når du kører dig selv træt med en god omgang træning ude i naturen.

 

2. Du får set din lokale natur

Når du vælger at supplere din træning med et OPEN AIR-hold, vil du opleve nye ting hver gang. Vi bruger det lokale miljø til træningen og medbringer selv udstyr, hvis det er nødvendigt. Hvor tit har du eksempelvis trænet udendørs på dit lokale shoppingcenters tag? Eller løbet frem og tilbage i den lokale park, mens du sender high-fives til resten af holdet? Kom og prøv det af – vi lover dig, at det først og fremmest er sjovt!

 

3. Motivationen holdes ved lige

At komme ud og få en masse frisk luft og fornyet energi efter en hård dag på arbejdet kan give et tiltrængt afbræk i hverdagen, som vil hjælpe dig med at få motivationen i vejret. Ved at supplere din almindelige træning med OPEN AIR-hold, får du den tiltrængte variation, der gør, at man ikke går død i sin træningsrutine.

 

4. Ujævnt underlag styrker balancen

Der er stor forskel på, hvordan kroppen belastes, når du løber udendørs og når du løber på løbebånd. På løbebåndet er du sikret en jævn overflade at løbe på, som samtidig hjælper dig i dine bevægelser og med at komme fremad. Dette giver ikke den samme belastning, som hvis du løber udendørs. Et ujævnt terræn er med til at styrke din balanceevne og dine muskler og led, da det er mere belastende end ”bare” at følge med et glat underlag. Du skal derfor også være opmærksom på, at udendørs løb på ujævnt terræn giver større risiko for overbelastning af dine led og muskler. En varieret træning med både indendørs- og udendørs løb vil derfor være ideel.

 

5. Du får masser af D-vitamin

D-vitamin siges at have en indflydelse på vores humør. Hvis du mangler D-vitamin bliver du træt og trist, mens et sundt niveau af D-vitamin gør dig gladere. Naturligt sollys er den primære kilde til D-vitamin og derfor vil udendørs træning – også om vinteren – give dig et nødvendigt boost af D-vitamin og endorfiner, som hjælper dig med at komme over vinter og træthed. Derudover giver D-vitamin også mange andre helbredsmæssige fordele såsom stærke tænder og knogler, et styrket immunforsvar og en lavere risiko for blodpropper og diabetes.

 

6. Du lærer nye mennesker at kende

Der er en helt særlig stemning på OPEN AIR-holdene, hvor mange medlemmer knytter nye bånd med hinanden - og træningsvenskaber opstår. Måske er det fordi vi hygger og pjatter en anelse mere, end vi gør på indendørs holdene - måske er det fordi der ikke altid er musik til træningen - vi ved det faktisk ikke. Men vi kan se, at mange holder af det sociale aspekt, som der er på holdene - og i fitness dk er vi glade for at kunne være dem, der står bag de nye relationer.
 

7. Udendørs træning virker afstressende

Træning i sig selv er for mange afstressende. Du kan gå helt ind i dig selv og bare køre derudad. Den fordel følger selvfølgelig med, når vi går udenfor og træner – måske endda i endnu større grad, da fuglefløjt og en frisk brise er en del af pakken. Undersøgelser viser faktisk, at folk der tilbringer meget tid i naturen er mindre stressede og den fordel skal vi naturligvis udnytte. Som den totale afstresningstræning finder du derfor udendørs yogahold i rigtig mange centre i hele sommerperioden.
 

Bemærk at alle kan deltage på OPEN AIR-holdene uanset medlemskabstype.