Sådan holder du træningen ved lige i julen

Du kommer selvfølgelig af sted til træning tre gange om ugen – også hele december måned og alle juledagene, ik’? For det utænkelige tilfældes skyld at det skulle glippe en gang eller to, er her en række tips til, hvordan du undgår at træningen drukner i glögg og æbleskiver.

07/12/2016

Gå ture med familie og venner

Vores bedste tip til at holde gang i kroppen i juletiden er: Gå tur! Gåture er ikke bare en god måde at få alle op af sofaen på, det er faktisk også god motion – især hvis du går lidt rask til. Gåture øger forbrændingen – ikke så meget som løb, men hvis alternativet er slet ikke at komme af sted, så er gang meget bedre. Én times gåtur forbrænder hele 356 kalorier. Desuden er en gåtur skånsomt for leddene, du oplever en masse, kan tale sammen med vennerne, mens I går, og så sætter gåturen gang i fordøjelsen.

Kom af sted ... lidt er bedre end ingenting

Måske er du én af dem, der tænker ”åhr, jeg kan ikke nå at træne en hel time i dag. Så kan jeg lige så godt blive hjemme”. Eller ”puh, ovenpå julefrokosten i går, orker jeg ikke at træne, det er alt for hårdt”. Til det siger vi bare: ”ja, det er hårdt – men gør det alligevel”. Det er bedre at tage en halv time på kondicyklen, en halv omgang i maskinerne eller et QUICK hold end at springe træningen helt over. Kommer du af sted, får du heller ikke ødelagt dine gode vaner. Du vil takke dig selv til januar for det.
 

Skovl sne

Vi tror på hvid jul i år. Det gør vi altså! Og bliver vores juleønsker til virkelighed, så er det bare at komme ud med skovl og kost. Lad være med at vente på kommunen! 20 minutters sneskovlning forbrænder 248 kalorier ekstra – og alle naboerne bliver misundelige på din fine indkørsel.
 

Dans, dans, dans

Mange julefrokoster ender med dans og musik. Og selv om du hellere vil varme bænken, så kom ud på dansegulvet! Danser du blot en halv times tid forbrænder du op mod 334 kalorier.  Det er lidt mere end 2 juleøl ekstra! Dem kunne du jo så evt. lade være med at drikke.

Skift gavebanko ud med gæt og grimasser

Gavespil er en hyggelig tradition, som mange danske familier hæger om. Men hvem siger det skal foregå bænket omkring et bord? Er vi ikke også lidt trætte af de samme bankovittigheder år efter år? Hvad med i år at lade gavefordelingen afhænge af et godt spil gæt og grimasser? Den der gætter rigtigt, må vælge en gave. Vi kan ikke sige hvor mange ekstra kalorier det forbrænder, men sjovt, det er det!

Ned på gulvet!

Gåture, disco og selskabslege kan være meget gode, de gør bare ikke så meget for at vedligeholde din muskelstyrke. Selv om du virkelig er forhindret i at komme ned i dit center, er der ingen undskyldning for bare at lade stå til. Uanset hvor du befinder dig og hvor træt du er, kan du gøre noget: Armstrækninger og mavebøjninger er altid inden for rækkevidde. Brug 15 minutter hver anden dag, og du bevarer meget af din muskelstyrke.

Glem den dårlige samvittighed

Lykkes det dig ikke at holde træningsmotivationen hen over julen, så lad være at hænge med hovedet. Der er ingen grund til dårlig samvittighed, det er helt naturligt (men meget irriterende...) at falde i. Faktisk er den dårlige samvittighed langt mere skadelig for din træning end en festlig december: I takt med at den dårlige samvittighed vokser, bliver det mere og mere fristende helt at give op for at slippe for den. Og det ville være det værste du kunne gøre! Husk, at uanset hvor hård december bliver, så er det muligt hurtigt at indhente det tabte igen.