6 facts om alkohol og træning

Så er det endnu engang blevet tid til julefrokoster og alt hvad det indebærer af tunge vinterretter og ikke mindst: Alkohol. Men hvad gør en måned i spritlage ved vores træning? Her får du seks facts om alkohol og træning – lige fra doping til mental revitalisering.

10/11/2016

1. Alkohol som doping

I udholdenhedssportens tidlige alder forsøgte man sig med alkohol – ikke som direkte præstationsfremmende, men for at dulme smerterne i musklerne. Dengang brugte man også stryknin, æter og sågar nitroglycerin, som man mente skulle lette åndedrættet. Stryknin har i små doser en opkvikkende effekt, men alligevel var det tæt på at koste Thomas Hicks livet, da han ved OL i 1904 løb maraton på en cocktail af stryknin og alkohol. Han overlevede – men det gjorde Tom Simpson ikke. I 1967 kæmpede han sig op ad Mount Ventoux sprængfyldt af cognac og amfetamin. Det var mere end, hvad kroppen kunne klare, og på andensidste kilometer faldt han død om. Ikke for at skræmme dig, men hvis du skal cykle op ad stejle bakker dagen efter julefrokost, så pas på!

Så selvom alkohol i princippet er energiskabende, og du pludselig kan danse til kl. 5 om morgenen efter en hård arbejdsuge, så er træning og alkohol ikke den bedste kombination. For slet ikke at tale om dagen derpå, hvor du både vil være øm – og have ondt i hovedet…

2. Julen er tid til kærlighed(shåndtag)

Hvis en flad mave er dit mål, er julefrokoster noget, fanden har skabt. Som du sikkert ved indeholder alkohol næsten lige så meget energi som fedt. En juleøl er nærmest det samme som et 'lækkert' shot ren madolie.

Af al den energi, vi indtager fra alkohol, bliver fem procent deponeret direkte i vores fedtdepoter. Resten af energien fra alkohol skal omsættes i leveren. Men det optager leveren så meget, at kroppens sædvanlige energiomsætning bliver sat på pause. Derfor ryger en større del af den flæskesteg, vi spiser til juleøllen og den røde Aalborg, simpelthen direkte ind i vores kærlighedshåndtag. Og ikke nok med det – alkohol øger appetitten, og det underminerer lidt sildens sunde egenskaber, når vi bagefter spiser både fiskefilet, frikadeller, medister, ribbensteg og risengrød rørt med flødeskum!

3. Sov søndagens sorger væk

Har du nogensinde undret dig over, hvordan du kan sove hele søndag væk med tømmermænd – og alligevel er det ikke noget problem at sove søndag aften?

Alkohol forringer kvaliteten af vores søvn så meget, at vi nærmest kan sove et helt døgn. Når man indtager alkohol, har man ganske vist lettere ved at falde i søvn, men REM-søvnen bliver kortere og man sover generelt ikke så dybt.

Søvn er restitution for både hjernen og kroppen generelt. Uden ordentlig søvn, er vi simpelthen ikke tilstrækkeligt restituerede, og det underminerer dit træningsudbytte – og dit generelle velbefindende.

4. Giftig træning

Tømmermænd tager en dag ud af din træningskalender. Har du tømmermænd, er det nemlig ikke det bedste at træne dagen efter. Tømmermænd er tegn på, at kroppen er skadet – hårdt. Og det bliver på ingen måde bedre af at træne – kun for din samvittighed. Men rent fysisk er det bedre ikke at stresse kroppen unødigt. Alkohol er et organisk opløsningsmiddel og dybest set gift for kroppen – det stresser rigeligt i op til 24 timer efter indtaget.

I træningsøjemed har du to valg, når det drejer sig om alkohol: Godt gammeldags mådehold – og hvis det ikke er realistisk, så slå fred med dine moralske tømmermænd og accepter, at fremskridtene i din træning går langsommere.

5. Alkohol får dine muskler til at skrumpe

Det er ikke kun leveren, der skrumper af for meget alkohol – det gør overarmen også. Alkohol øger nemlig kroppens produktion af hormonet kortisol, og kortisol er nedbrydende for musklerne (kortisol frigives også, når man er stresset – derfor er stress også ødelæggende for din træning).

Oven i det hæmmer alkohol også produktionen af det mandlige kønshormon testosteron – selvom man skulle tro noget andet, hvis man ser på hankønnet under alkoholpåvirkning. Det kan godt være, man(d) føler sig enormt mandig i en brandert – men det er altså alkoholen, ikke testosteron.

Testosteron har en anabolsk effekt – altså muskelopbyggende. Ikke nok med at dine hårdt tilkæmpede muskler skrumper, så restituerer de heller ikke fra styrketræning, hvis du bedøver dem i alkohol.

6. Dræner kroppen, revitaliserer sjælen

Efter en weekend med to-tre julefrokoster, flere dages tømmermænd og dvaskhed, kan det være svært at komme af sted til træning. Juletidens konsekvente alkoholindtag rammer os især på modet. For når vi ikke kommer af sted så ofte, begynder de hårdt opnåede resultater at forsvinde – og det kan dræbe enhver motivation.

Men ind i mellem kan sjælen nyde godt af en lille gewesen. Vi gør det jo af lyst (selvom det ikke føles sådan, når bordherren gør det umuligt at takke nej til snaps), og det kan give fornyet energi at følge lysten. At føle at man går glip af noget, er ikke god motivation for træningen – så tag bare en enkelt, to eller tre med god samvittighed – uanset hvordan du kommer igennem julefrokostsæsonen, så skal vi nok stå klar med åbne døre den 2. januar. Nyd dine snaps, bare du undgår at droppe træningen helt!