Sådan får du tid til træning i en presset hverdag

Når hverdagens opgaver og pligter står i kø, bliver træningen ofte det første offer. Så risikerer træningen at blive endnu af de påtrængende forventninger, som giver stress.

24/11/2016

For at bryde den onde cirkel skal der gang i træningen – også selv om du har travlt og ikke rigtig kan finde tiden. Her er vores 5 bedste råd til, hvordan du får træningen ind i hverdagen og bryder den onde cirkel.

1. Hurtigt ind, hurtigt ud

Effektiv træning behøver ikke tage mere end 1 time, inklusive badning og omklædning. Alt du skal gøre er at minimere pauserne mellem de enkelte øvelser og fokusere på træningen. Med effektiv træning undgår du i øvrigt også at stresse kroppen, og får derved større effekt.

2. Benyt dig af QUICK-holdene

Et QUICK-hold varer kun en halv time. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som en fuld time, men det er langt, langt bedre end at blive væk. I perioder, hvor du har ekstra travlt, kan QUICK-holdene være en måde at presse træningen ind alligevel. Når du får bedre tid igen, kan du så vende tilbage til de ordinære hold – eller tage to QUICK-hold. 

3. Træn i arbejdstiden

En del arbejdspladser har indset vigtigheden af at have medarbejdere, som er i god fysisk form. De nøjes ikke med at opfordre til fysisk aktivitet, men giver simpelthen medarbejderne lov til at bruge noget af arbejdstiden på træning. De gør det ikke bare for deres blå øjnes skyld, men fordi forskningen viser, at det giver mere effektive medarbejdere. Måske er din arbejdsplads ikke så fremmelig. Men der sker da ikke noget ved at spørge?

4. Træn på vej til arbejde

Ligger dit center i nærheden af dit hjem eller din arbejdsplads, kan du slå flere fluer med ét smæk. I stedet for at gå i bad og tage arbejdstøjet på hjemmefra, pakker du i stedet arbejdstøjet i sportstasken, hopper i træningstøjet og kører direkte i centret. Efter træningen bader du og gør dig klar til arbejdet nede i centret. På den måde sparer du en masse tid på omklædning, badning og transport.

5. Tag hele familien med i centret

For mange er det et problem at få træningen til at gå op med familielivet. Skal man vælge mellem at bruge sin sparsomme fritid sammen med børn og ægtefælle eller at svede i centret, vælger næsten alle det første.  Men hvorfor ikke slå de to ting sammen?

Tag børn og kone/mand med i centret. I kan træne sammen, hvis børnene er over 11 år. Eller I kan dele jer op på forskellige hold, men alligevel være fælles om træningen. Mindre børn kan opholde sig i børnerummet, i de centre der har det, og underholde sig med bøger og film. Tiden sammen i centret er kvalitetstid. Det gælder også for venner og veninder – brug f.eks. træningstiden som ’venindetid’ og giv jer god tid til at sludre og stresse af i saunaen bagefter.