5 tips til dig der har for travlt til træning

Vi kender vist alle det der med at have for travlt. De der dage, hvor man har så travlt, at man ikke en gang kan huske, hvad man har lavet. De der dage, hvor træningen bliver udskudt til i morgen til fordel for en halv time på sofaen, inden man ryger under dynen for at få fem timers søvn. 

07/09/2017

Det er fint nok, men det må ikke blive hverdag! Stressede dropper ofte træning "for at få lidt ekstra tid" – men det er dyrt købte minutter og en ond cirkel: Fysisk træning og aktivitet er nemlig med til at give dig overskud i hverdagen og holde stress fra døren.

Vi giver derfor fem tips til dig, der lidt for ofte har lidt for travlt.

 

1. Erkend, at du har for travlt

Det første spørgsmål er selvfølgelig, om du overhovedet har for travlt. Det er ret simpelt at finde ud af. Spørg dig selv: Når jeg alt det, jeg gerne vil nå?

Hvis du gerne vil træne, men ikke kan nå det, så har du for travlt. Så må du enten acceptere, at du ikke træner - eller du må prioritere anerledes. Hvis du vitterligt gerne vil træne – så er du nødt til at prioritere det! Hvis du først erkender, at du har for travlt, bliver det også lettere at ændre din hverdag.

 

2. Dediker tid til DIG selv

I gamle dage skulle vi koble fra, men i dag siger alle guruerne, at vi skal meditere. I bund og grund er målet lidt det samme, uanset om vinklen er wellness, meditation eller mindfulness. Det handler om, at vi har noget tid med os selv, hvor vi ikke tænker på arbejde, børn, familie, venner og gøremål. Tid, hvor det kun handler om os selv. Dediker tiden i træningscentret til dig selv – ikke andre – og lad for himlens skyld mobilen blive i tasken. Derved får du den samme effekt som ’afkobling’ eller meditation.

Og så skal du finde ’din hylde’ i centret; det der passer dig bedst – er det i frivægtslokalet, er det i cykelsalen eller holdsalen, du føler dig hjemme? Vælg det, du synes er sjovest, og det, der gør dig gladest efterfølgende. Træningstid er DIN tid.

 

3. Prioritering, planlægning, prioritering og mere planlægning

Når du har travlt, er det alfa og omega, at du får prioriteret. Og for at kunne prioritere skal du vide, hvad du gerne vil. Sæt dig selv et mål – så bliver det langt lettere at prioritere. Næste gang du bliver i tvivl om, hvad du skal gøre, så spørg dig selv: Hvilken beslutning fører mig til det mål, jeg har sat mig selv?

Med prioriteringer bliver det også lettere at planlægge.

Hvis du ikke kan lægge et fast skema over dine dage, så overvej, om du ikke kan gøre det blot en uge ad gangen. Når du så bliver spurgt, om du har tid onsdag klokken 19.15, er det lettere at svare ”nej, jeg skal træne, men hvad med torsdag i stedet?”

På de dage du har planlagt at træne, gælder det om at forberede det fra morgenstunden. Pak din taske hjemmefra, så du undgår unødig spild- og transporttid.

 

4. Få pulsen op - men også ned

Når pulsen stiger, og vi får sved på panden, starter vi helt automatisk en række sunde processer i kroppen, der gør, vi får det bedre både fysisk og psykisk. Når du er i god form, bliver det lettere at tackle en hektisk hverdag.

Desuden har undersøgelser faktisk vist, at når vi skiftevis spænder og afspænder muskelgrupper, øger vi hjernens produktion af neurotransmittere. De gør det lettere får os at slappe af og øger vores velvære. Derfor kan det også være en ide at strække kroppen igennem ind i mellem. Det kan du blandt andet få hjælp til på vores yoga- og flow-hold.

 

5. Drop hjemmetræning

Det lyder altid super praktisk at kunne træne derhjemme. Så slipper man for at planlægge og pakke træningstøj, ingen transport til centret, ingen faste tidspunkter at overholde.

Det ER da også ret praktisk. Men problemet er bare, at når du kommer hjem fra job, har lavet mad og lagt børn i seng, så er sofaen bare et meget attraktivt valg. Vi er måske ikke helt upartiske her, men erfaringen siger: Hjemmetræning flyder (næsten) altid ud i sandet.

Adskil hjem og træning. Brug transporttiden til fitness dk som en forberedelsesakt. På den måde vil du være psykisk beredt på træning, når du kommer ned i centret. 

 

Så simpelt er det faktisk. Gør træning til en vane – en del af dig og din travle hverdag. Tænk ikke på det som en stresspille, men som en del af dig. Vaner er ikke altid en dårlig ide!

Skynd dig ned i dit center!