3 gode grunde til at dyrke yoga

Nogle træner yoga flere gange om ugen, og andre har aldrig prøvet det. Hvorfor skulle man også det, når ens egen træning kører godt? I anledning af international yoga dag, får du her tre gode grunde til, at yoga bør indgå i din træning.

21/06/2018

1. Du bliver mere smidig

Du har måske tænkt: ”Yoga, det er ikke lige sagen for mig. Jeg kan ikke engang røre mine tær”. Men det er jo lige netop derfor, at yoga er noget for dig. Yoga gør dig nemlig mere smidig, hvilket har en masse fordele. For eksempel hvis du kombinerer styrketræning og yoga, så vil smidigheden fra yoga gøre, at du måske kan komme længere ned i din squat eller gøre din dødløftteknik bedre. Du bliver ikke super smidig af at tage to yogatimer, men du vil meget hurtigt kunne mærke at det går fremad. Så hvis du dyrker yoga regelmæssigt, vil du kunne se fremskridt.

 

2. Du bliver mere effektiv

Det kan være svært at holde fokus på dit arbejde, når der bliver ved med at tikke mails ind, du ved du har en stram deadline og samtidig med, at kollegaerne sidder og snakker ved siden af det. Her kan det godt være svært at koncentrere sig. Her vil yoga’en måske kunne hjælpe dig. Mange yogastillinger kræver nemlig, at du bruger din fulde opmærksomhed på øvelsen, hvilket går ind og træner din koncentrationsevne. Det kan fx være en bestemt yogastilling, der kræver din fulde opmærksomhed for ellers så falder du.

 

3. Du træner hele kroppen

Du kan sagtens få sved på kroppen til en yoga time. Faktisk er yoga en rigtig god træningsform, fordi du får trænet hele kroppen. Du får trænet din core, skuldre, arme og dine ben/baller. Derudover så får du fat i nogle muskler, som du normalt ikke vil ramme ved fx løb eller CYCLING. I Hatha yoga træner du de klassiske yogastillinger oftest udført i et roligt tempo med pauser mellem stillingerne. Vinyasa Yoga er en dynamisk form for yoga, hvor yogastillingerne udføres i et hurtigt tempo og bliver sat sammen i kortere eller længere sekvenser. Så uanset hvilken yoga time du deltager på, får du trænet hele kroppen.

 

Så det er bare med at komme i gang med at få indført yoga i din træning, og hvorfor ikke allerede i dag? Det er jo trods alt international yoga dag.

 

Namaste